Gwenyambira Simon Mashoko

Gwenyambira Simon Mashoko
Michael Pilz

Österreich 1997/2002, 210 min, shona, eng, no subtitles

 

Die Dokumentarfilmtage in Duisburg zwingen Besuchern keine Wahl auf, es läuft stets nur ein Film. Und sie verschaffen Kinoerfahrungen Raum; Nach jedem Film kann das Publikum das Gesehene mit den Machern ausgiebig diskutieren. So verändert sich die Position des Zuschauers, er wird vom bloßen Empfänger zum Akteur. Von hier zum Filmparadies ist nur ein Schritt: Man müsste das Kino von innen abschließen, den Schlüssel verlieren und auch den Rest des Jahres so verbringen. Michael Pilz' Film über den afrikanischen Musiker Simon Mashoko ist beinahe vier Stunden lang. Die Kamera genießt Gastrecht in dessen Haus, ist dabei, wenn er immer wieder zu selbst gebauten Instrumenten greift, wenn Familienmitglieder und Nachbarn einsteigen in die Musik, wenn diese einfach abbricht oder zum Medium kollektiver Intensität wird. Nach gängigen Vorstellungen von Professionalität ist Pilz' Film dilettantisch. Es gibt minutenlang keinen Schnitt, kein Untertitel übersetzt Lied- und Sprechtexte. Dadurch sieht man, was synchronisierte, untertitelte Profifilme uns immer ersparen: die Erfahrung wirklicher Fremdheit; dass Kennenlernen Zeit kostet und Verstehen Arbeit macht; dass Verständigung, zumal über Kontinente hinweg, ohne Missverständnisse, Reibungen und Geduld gar nicht zustande kommt. Hier technische Standards oder Untertitel einzufordern, wie das im anschließenden Filmgespräch geschah, ist unverschämt, ist Gewalt, die sich als solche nicht wahrnehmen kann, weil sie ganz selbstverständlich ist. Reibungslos soll alles Menschliche ins Bekannte übersetzt, in vertraute Filmformen und Sprachen eingepasst werden. Gerade weil der Film "Gwenyambira Simon Mashoko" sich frei auerhalb der Marktgesetze bewegt, die sonst das Leben regeln, kann er fühlbar machen, wie sein Regisseur einen afrikanischen Musiker empfindet und hört; auch das Nicht-Begriffene, Nicht-Erfasste. Eine einzige afrikanische Familie in ihrem Haus ein wenig kennen zu lernen, braucht das nicht noch mehr als 4 Stunden? Die Erfahrungen, die man mit Pilz' Bildern machen kann, geben einem das Gefühl zurück für die Brutalität von handelsüblichen Fiktionen und Generalisierungen, mit denen die Medienmaschinerie unsere Erwartung abrichtet. (...) Michael Gierke

The magic of the musician and instrument maker Simon Mashoko transposes itself inevitably and naturally. Therefore it is not as important to understand the text of his songs. Most of them are about banal everyday stories and ironic animal ballads with clear reference to the human condition. To improve the audiences understanding of a story he sometimes improvises the translation of a story out of his native tongue Shona into English during his presentation. Traditionally the Mbira is played at festivals to build a connection with the deceased and ancestors. Sometimes the musician falls into a trance and a simple story can then stretch out over the entire night. It is also tradition to continue to the next song without a pause so that many hours go by almost unnoticed. It is therefore no wonder that Simon Mashoko sometimes seems to go on unendingly. Just then one becomes a part of his virtuous Mbira playing and his unconcious songs and he thereby demonstrates his truely creative power and to some extent his primordial belief in the here and now. Simon Mashoko is a practical man, hand worker and as such des not only understand much about things and tools; rather also the meaning behind the issue and the setting. In the way he embodies the music and how he speaks and listens and plays and sings - every well conceived movement and every human and artistic autonomy are palpable and have been a model for many since his youth. The video "Gwenyambira Simon Mashoko" is constituted of my own films from the years 1997 and 2002 and complemented with video films of the musician Franz Fellner. He filmed in February 1996 during a visit of the Vienna Tschuschen Capella. Clips from the film "Mbira, Njari, Karanga Songs in Christian Ceremonies" (1976) by the South African music ethnologist Andrew Tracy are also included.
Michael Pilz

In the summer of 1997, three austrian artists - composer Klaus Hollinetz, filmmaker Michael Pilz and photographer Werner Puntigam - visited the African musician Simon Mashoko (Gwenyambira). A virtuoso mbira player and a catechist of the Roman Catholic Church, he lived in seclusion in the south of Zimbabwe. The travellers found themselves unprepared in the house of a forgotten legend and the old man started to play. Five years later, the unforgettable experience transformed into a multimedia installation of the artistic trio that tried in Harare and Linz to get over geographic borders as well as across the borders between the individual arts. A filmed essay, sound recordings and photographs depict the life of the charismatic musician, who became famous for the art of playing mbira, an instrument the sound of which is the rhythm of black Africa. For certain African tribes, the mbira instrument is a ritual object with a profound symbolism. However, Mashoko, having been influenced by two dreams in which he met Jesus, played the instrument in catholic churches and mbira has become an instrument for sacred music. Pilz's film, a variation on a video used in gallery, captures the mystery of an ordinary day, the interior of music, the creation of play, faith and imperceptible dance. With the exception of some footage from the first meeting, the film consists mainly of long contemplative shots, which the director made during his third visit of Africa. For Pilz the camera is an instrument that allows him to expose the inside of the seen. His radical personal films represent a captivating audiovisual journal, whose seemingly private observations (private eye) are in fact deep social and aesthetic probes and focused answers to impulses from the outside; the melody of static images in this more than three hours long film is an extraordinary challenge for the audience.
Petr Kubica

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